D3 wint topper van Spaarnestad D10
05 februari 2023

Afgelopen vrijdag 3 februari stond de topper tegen Spaarnestad DS10 op het programma. Atalante D3 bezette op dat moment de eerste plaats. Spaarnestad (3e) is een leuke tegenstander, thuis hadden we nipt met 3-2 gewonnen, een pittige pot, dus het beloofde weer een mooie wedstrijd te worden.

De week ervoor speelde deze opponent nog in Vinkeveen tegen het tweede team van Atalante. Haarlemse set-upper Marjolein had haar “geluks-waterfles” laten liggen. Natuurlijk nam dames 3 die voor haar mee! Maar wilden de dames een geluksfles vóór de wedstrijd afgeven? D3 wilde het liefst een tegensprestatie terug: 4 sets? Helaas kon Marjolein geen toegzegging doen, maar zo tof als coach Hettie is, werd de fles teruggegeven, vóór de wedstrijd..

Het was een superspannend duel. Beide teams gingen tot het uiterste voor elke bal. Het was echt moeiljk om de bal op de grond te krijgen bij de Haarlemsen. De sterke Vinkeveense service is in de loop van het seizoen minder imponerend geworden, dus moest er echt hard gewerkt worden voor elk punt. De ballen werden soms met arm of hand net nog van de grond gehaald, en weer met een andere hand of arm over het net gewerkt. Maar bij menige passballen wist Annemarie de aanvallers in stelling te brengen: Monique, Carin, Joke, Mirjam en Inge haalden fijne puntjes binnen. Met heel veel lange slopende rally's werd de 1e set met 21-25 gewonnen.

Voor een team dat niet traint, was het wel spannend hoe lang zij dit niveau zouden volhouden! Dus de tactiek van coach Hettie was elke set te wisselen. Natalie en Annike kwamen in het spel.
Ondertussen was er extra publiek uit Diemen gekomen. De nummer 2 uit de poule, met slechts 2 punten achter Atalante, klapte hard voor Spaarnestad in de hoop wat punten dichterbij te komen. Maar hun aanwezigheid gaf Atalante juist een stimulans om een stapje extra te zetten.

In het tweede bedrijf werd het spel doorgezet. Vooral Carin bestookte met haar aanval het Haarlemse achterveld en Joke met haar wegdraaiende aanval naar de linkerhoek. Het antwoord van Spaarnestad was de aanval rechtdoor in de hoek van het veld en zo nu en dan een prikbal in het midden. Maar beide teams pasten de opstelling steeds aan en was het weer zoeken naar een andere plek om te scoren. Natalie gaat iedere wedstrijd harder slaan en scoorde mooi en zo ook Carin met voor de afwisseling een slimme ingehouden smash. Atalante kwam uiteindelijk als eerste boven de 20 punten, maar met zicht op de winst leek de druk wat hoger. Spaarnestad vocht gevaarlijk terug maar net op tijd bereikte Atalante de 25. (23-25).

In de derde set benutte coach Hettie weer haar wissels voor de frisse extra energie. Het bleef een heuse strijd tussen beide teams. Ditmaal waren er meer foutjes bij Spaarnestad maar de set-upper maakte veel goed middels een strakke harde serve. Monique maakte een aantal service punten met haar “ik heb er de kracht niet voor” service: net over het net, moeilijk om mooi te passen. Mirjam bestookte nog even lekker de hoeken van de Haarlemse formatie. Annike had een mooi een-tweetje met Annemarie en jetste de bal de grond in. Dit zorgde ervoor dat Atalante wederom afstand nam, maar ook nu weer in het zicht van de haven sloop Spaarnestad puntje voor puntje dichterbij. Een time out van coach Hettie was nodig om de spelers even tot rust te manen en de winst werd gepakt met 21-25.

De laatste set leek het even dat Spaarnestad de handdoek in de ring gooide. Hettie had haar uitgeruste wissels weer benut en Atalante nam in deze set vrij eenvoudig afstand. Maar het taaie Spaarnestad kwam alweer terug met wederom de sterke serve van dezelfde setupper. Hettie gebruikte een wissel om de vibe weer terug te krijgen. En dat lukte! Ook deze set werd uiteindelijk met 21-25 gewonnen. En dus een 4-0 winst! De dames van Diemen dropen af, hun doel was niet bereikt, het team zal toch echt zelf de punten moeten binnenhalen!

De Vinkeveense formatie was erg content met de overwinning, dat moest gevierd worden. Gezellig met een drankje en een hapje in de Yvonne van Gennipbar waar onze tegenstander de drankjes verzorgden. Verder ook nog even bijgepraat bij de combi SAS/RODA, die erg luidruchtig aanwezig waren, zij hadden eveneens gewonnen. Kortom weer een vanouds gezellig volleybalavondje.

Op de weg terug ging het even kort over de winst, maar meer over de huizenjacht van Jan Versteegh en Andre Hazes waarbij Carin namens haar makelaarskantoor de nodige inspanningen heeft gedaan. Verder ook over allerlei werkzaamheden (zonder celebrities) van de andere teamleden. En een toeterend onderonsje, wat de nodige reacties opleverde.

Er kwamen ook filmpjes door van een uitgelaten team in een discoauto. Het wordt tijd dat Vinkefest weer gaat beginnen, een feest waar de dames zeker aanwezig zullen zijn! Of het team eerste, tweede of derde wordt, we gaan het vieren! Dat het team met allerlei andere zaken bezig was, bleek ook wel uit het feit dat de flessen waren blijven staan op de parkeerplaats. Wat goed dat teamie Nancy niet mee was en na een later Boei avondje huiswaarts keerde en de flessen op de parkeerplaats herkende! Heeft het team toch ook weer de volgende wedstrijd water. Dit zal nog wel even op zich laten wachten, want de komende twee wedstrijden zijn verplaatst. 24 februari staat de wedstrijd tegen middenmoter De Where D6 op het programma in Purmerend.

Bron: Inge (& Mie)