Scholentoernooi 2014

Minidag 24-9-22

Spannend mooi duel voor koploper Atalante H1
09 februari 2014

Vrijdag 7 Februari mochten de A-Side mannen aantreden tegen de nummer 7 VCH H2 uit Hoofddorp. Voor 2 spelers van Atalante gaf deze wedstrijd een extra lading omdat Jeroen en Iwan jaren bij VCH hadden gespeeld. Het beloofde een spannende wedstrijd te worden. Even werd er door Atalante gedacht dat VCH met een 15 man sterke delegatie was gekomen. Maar niets bleek minder waar. 6 bleken supporters te zijn van VCH waarmee ze in het begin van de wedstrijd veruit de meeste supporters hadden op de Vinkeveense tribune.

De eerste set werd gestart met Frans op de spelverdelers positie en Jeroen op de bank en Carin als coach. Aangezien Atalante H1 het hele seizoen maar met 7 man speelde was de rest van de opstelling geen echte verrassing.

VCH begon sterk aan de 1e set en Atalante was een beetje overrompeld door de tegenstand die zij meteen kreeg. Zelfs de harde aanval van Bas over het midden werd goed verdedigd door VCH. In no-time keken de A-Side Atalante H1 mannen tegen een 4-8 achterstand aan. VCH H2 bleek een serieuze tegenstander te zijn en als Atalante wilde winnen dan moesten de heren in kwestie alle zeilen bijzetten. Dit was Atalante de laatste wedstrijden niet echt gewend. Met hard werken en beter spel werd dan ook de achtervolging ingezet op VCH H2. Langzaam puntje voor puntje werd de achterstand weggewerkt wat VCH dwong op 20-22 een time-out te nemen om de groen-gelen uit hun ritme te halen en de opmars te stoppen. De side-out werd gemaakt door Atalante door een mooie aanval van Erik vanachter de drie meter lijn. 21-22. De service van Frans werd niet goed verwerkt door VCH waardoor de verdediging van Atalante de bal redelijk makkelijk op kon rapen en Leroy de bal verwoestend in sloeg. 22-22. Het begon er nu toch echt om te spannen. 2e service van Frans werd nu wel goed verwerkt en VCH scoorde met een goede aanval die via het blok van Atalante werd uitgeslagen. 22-23! Nu moest het gebeuren voor Atalante! Service werd goed verwerkt en de aanval kwam er goed uit. 23-23! Zou het dan toch nog lukken voor Atalante na een hele set achter te hebben gestaan? Service van Atalante was goed en met veel druk. De bal werd dan ook heerlijk afgeblokt door Atalante. 24-23! Service was weer met veel druk en weer verwerkte VCH de bal niet goed. Atalante verwerkte de aanval wel goed en de bal werd mooi gescoord door Erik op de diagonaal. 25-23!!!! De set was binnen, maar makkelijk was het zeker niet geweest voor Atalante.

Set 2 werd in dezelfde opstelling begonnen als in set 1. VCH was een beetje murw geslagen door het verliezen van de 1e set die ze eigenlijk hadden moeten winnen. Atalante pikte het ritme meteen op dat ze ook aan het einde van de 1e set had. Het liep als een trein bij Atalante. De pass kwam goed aan en de aanval varieerde er mooi op los met harde aanvallen en met zo nu en dan een mooie tactische bal die stuk voor stuk scoorden. Leroy kwam helemaal los en scoorde de ene na de andere harde aanval. De blokkering kreeg de aanval en de linkshandige spelverdeler steeds meer ondere controle, waardoor er al snel een voorsprong genomen werd door Atalante. De druk werd helemaal bij VCH gelegd door de servicedruk van Atalante. De time-out van VCH op 15-7 bracht hun ook niet meer terug in de set. De 2e set werd dan ook redelijk makkelijk gewonnen door Atalante met 25-15.

Set drie werd bij Atalante Jeroen ingewisseld voor Frans op de spelverdelerspositie. Voor de rest bleef de opstelling ongewijzigd. ;-) VCH had zich weer herpakt en de spanning was weer terug in de wedstrijd. De ene na de andere rally was spectaculair en beide teams streden voor wat ze waard waren. Het moet zeker voor het aanwezige publiek een zeer leuke set zijn geweest om te zien. Veel lange rally's en mooie reddingen van beide kanten maakte deze set zeer spectaculair. Maar het was toch weer Atalante die aan het einde van de set het verschil maakte met een aatal mooie reddingen van Bas en Yorick en op het einde van de set een mooie service serie van Iwan op 21-19 van 4 ballen, met een mooie ace door de bal zeer kort over het net te serveren op 22-19. De set werd dan ook door A-Side Atalante H1 gewonnen met 25-19 en een 3-0 voorsprong.

Set 4 nam Atalante al snel een 11-6 voorsprong. Die werd de rest van de set niet meer uit handen gegeven. Niet dat VCH het op had gegeven, maar omdat Atalante gewoon in hun flow zaten en wilde laten zien dat ze echt voor het kampioenschap gingen. VCH bleef steeds goed tegenstand bieden maar kon de flow van Atalante niet echt doorbreken. Leroy spijkerde de ballen op de rechtdoor en via het blok er weer in. Jeroen varieerde er weer mooi op los zodat de aanvallers regelmatig vrij inslaan hadden. Yorick leverde de ene na de andere pass mooi af. Bas dook de ene na de andere bal achterin het veld op. Erik bleef maar verwoestend uithalen op de diagonaal en zeker vanachter de drie meter lijn. En Iwan blokte de ene na de andere bal af op de voeten van de buitenaanvaller en linkshandige spelverdeler. 25-19 was dan ook wederom de stand na een zeer mooie en spannende wedstrijd waarin VCH H2 eigenlijk wel een set verdiend had maar het aan het einde van de eerste set dat verzuimde te doen.

Met deze 5 punten weer op zak en de nummer 2 US die met 4-0 verloren had staat A-Side Atalante H1 met 73 punten uit 16 wedstrijden ruim bovenaan. Het verschil met de nr. 2 is nu 24 punten met nog 6 wedstrijden te gaan.

Aan het einde wilde ik nog even Carin bedanken die ons weer fantastisch had gecoached. Zeker omdat ze pas een uur voor aanvang van de wedstrijd pas thuis was van een dagje skiën en toch wel een beetje moe was van de lange reis terug en het skiën. CARIN JE BENT EEN BIKKEL!!! En natuurlijk het aanwezige publiek, bedankt voor het juichen en aanmoedigen.

Zaterdag 15 februari spelen we weer tegen Spaarnestad H5 in de Beijneshal om 13:00 uur.
Met sportieve groet van uw veslaggever ter velde, Iwan

Bron: Iwan