Vertrouwenscontactpersoon

Binnen V.V. Atalante is een vertrouwenscontactpersoon (VCP) het aanspreekpunt wanneer iemand zich niet veilig genoegt voelt om naar de trainer of het bestuur te stappen met een probleem. Of als een probleem zich blijft voordoen ondanks gesprekken met de betreffende persoon. Hierbij kan je denken aan discriminatie, pesten of een vorm van grensoverschrijdend gedrag.

Binnen onze vereniging hebben we twee vertrouwenscontactpersonen (VCP’s): Mirjam van der Strate en Wil Voorbij.

Zij willen dat onze vereniging een veilige vereniging is en voelt voor een ieder. Maar mocht er iets spelen waar je je niet goed bij voelt, willen zij graag naar je luisteren en kijken waar er oplossingen liggen.
Als je hen benadert wordt er vertrouwelijk omgegaan met de informatie die je deelt. Contact opnemen kan vrijblijvend. Zij geven na jullie gesprek een rapportage aan het bestuur; dit kan in overleg met de persoon anoniem gebeuren. Het bestuur is namelijk eindverantwoordelijk om actie te ondernemen als het gaat om het veiliger te maken binnen onze vereniging. In sommige gevallen hebben zij een meldplicht, net als trainers en bestuur als het gaat over seksuele intimidatie.

Wat kan je van hen verwachten?

• Zij luisteren naar je
  • Zij nemen je serieus
  • Zij gaan af op jouw behoeften
  • Zij geven je informatie waar nodig en gewenst
  • Wanneer gewenst zoeken jullie samen naar een oplossing
  • Zij kunnen je steun bieden bij het indienen van een klacht
  • Zij behandelen de informatie altijd vertrouwelijk maar kunnen je geen anonimiteit garanderen

Hoe werk het?
Je kunt altijd contact met hen opnemen via vcp@vv-atalante.nl, spreek hen aan of mail met ze. Zij nodigen je indien gewenst uit voor een gesprek. Bedenk daarbij goed; niets staat vast, het gaat om jou.
Het is altijd vrijblijvend, vertrouwelijk en op vrijwillige basis. Maar nogmaals is het goed om te beseffen dat er geen anonimiteit gegarandeerd kan worden, omdat de VCP een meldplicht heeft.