Heldhaftige overwinning heren 5

13-09-2024 / Benne de Jonge
Net als voor vele anderen start zo ook het seizoen voor heren 5. Het nog nieuwe team van Atalante, bestaande uit een groep enthousiaste vrienden, dat vorig seizoen roemloos ten onder ging. Deze ploeg heeft tot op heden nog niet van een overwinning mogen proeven. Vol goede moed betreedt heren 5 op vrijdag 13 september het veld voor hun eerste beker wedstrijd.

Met de tribunes afgeladen en onder luid gejuich begint heren 5 aan de eerste set. En dat begin dat is goed. Gelijk weet heren 5 op een voorsprong te komen en die ook uit te bouwen. De tegenstander, die een klasse hoger speelt, komt tot het inzicht dat ze het niet cadeau krijgen. Atalante wint de eerste set dan ook met 25-17. Het publiek gaat uit zijn dak, net als de spelers. Dit kon wel eens een heel mooie volleybalavond worden.

Echter in de tweede set ging het helemaal fout, met 9-25 werden de spelers genadeloos van de vloer geveegd en ontstond de twijfel: “gaat het echt weer zo lopen als vorig jaar, is er dan echt niets veranderd”.

Met een deuk in het zelfvertrouwen begon de derde set. Met het publiek in de rug wist het team meer punten te halen en er weer een wedstrijd van te maken, maar… het was niet genoeg om de derde set eruit te slepen. De derde set gaat verloren met 18-25. Ze staan achter.

Set vier gaat beginnen, de mannen van heren 5 steken de koppen bij elkaar: “jongens we hebben nog een kans, het is nu of nooit. We zijn hier gekomen om te winnen en we gaan dit winnen, dit seizoen gaat het anders.” De set start. In een nek aan nek race voor de doodslag van de wedstrijd: weten de spelers van Heren 5 boven zichzelf uit te stijgen of laat de tegenstander deze droom als een nachtkaars uitgaan? Het staat 19-19, een bloedstollend spannende wedstrijd. Het publiek schreeuwt de jongens moed in en ze blijven maar duiken, springen en vechten voor elke bal en voor elkaar. Atalante begeeft zich op de afgrond, want staat met 23-24 achter. De spanning is om te snijden; nog 1 punt en de droom valt in duigen. De tegenstander serveert voor misschien wel het laatste punt. De jongens zetten alles op alles om die bal van de grond te houden (na afloop zeiden sommigen dat het leek alsof ze vlogen). Atalante weet de volgende drie punten te winnen en hiermee de vierde set met 26-24 uit het vuur te slepen.

Set vijf gaat beginnen, het diepe water één laatste set tot de 15 voor de winst van de dag. Allebei de teams spelen op hun tandvlees; het is een slijtageslag geworden. De jongens beginnen aan de set en met luid gejuich en gejoel vanaf de tribune is het een ware heksenketel geworden. De teams beginnen weer nek aan nek. Halverwege de set wisselen ze naar de andere kant en ziet heren 5 hoeveel supporters er voor hen staan te juichen. Hoe de tegenstander langzaam uitging als een nachtkaars woekerde de heren op als een vreugdevuur. Om elke bal werd gejuicht en geschreeuwd en het geloof was er. Iedereen wist het: Atalante heren 5 gaat winnen. De afgrond waar de heren zich 1 set geleden in begaven is de plek waar nu de tegenstander zich bevindt. Het is matchpoint: de bal komt terug over het net, Robert Lanting neemt een aanloop, de hele zaal houdt zijn adem in kijkende naar de bal die Robert speelt. Na wat als een eeuwigheid voelt raakt de bal de grond en brak de spanning uit tot euforie. Iedereen rende het veld op en luidkeels vierden de spelers van Heren 5 de allereerste winst van het team. Na een jaar aan verliezen hebben zij het tij weten te keren.

Winst voor Heren 5, winst voor Atalante!