Scholentoernooi 2014

D3 pakt koppositie met sublieme wedstrijd
16 januari 2017

Vinkeveen – Afgelopen vrijdag stond een ware topper op het programma. Dames 3, de nummer 2 op de ranglijst, kreeg VCH D3 op bezoek (de nummer 1).
Eerder in het seizoen wist Atalante in Hoofddorp een zwaarbevochten wedstrijd met 1-3 te winnen. VCH was daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee en wilde graag revanche. Van revanche was echter geen sprake; Atalante ging vol gas van start en overrompelde het jonge team. Na anderhalf uur spelen stond er een zeer overtuigende overwinning op het bord én nam Atalante de koppositie weer over van VCH.

Atalante was, voorafgaand aan de wedstrijd, eigenlijk de virtuele nummer 1. De Vinkeveense equipe had één wedstrijd en één punt minder dan VCH. De dames, gesponsord door GT.Bunck, wilden echter meer. Ook op papier moest de koppositie gepakt worden.
Van vrijdag de 13e en de slechte voorbereiding tijdens de training trokken de dames zich niks aan. Er werd zeer sterk aan de wedstrijd gestart. De eerste set was bijna perfect te noemen. Alles lukte: een geweldige servicedruk, een sublieme pass, mooie set-ups en snoeiharde aanvallen en listige prikballen. VCH kwam er in deze set geen moment aan te pas en met maar liefst 25-11 maakte Atalante duidelijk wie de baas was in de eigen Boei.

Door deze eerste set werd een mentaal tikkie uitgedeeld aan de jonge ploeg uit Hoofddorp, maar het blijft een getalenteerd team en dus was het zaak scherp te blijven. VCH ging iets beter serveren en kreeg zelf iets meer grip op de service van Atalante. De Vinkeveense dames verslapten echter ook niet en bleven de ballen binnen slaan en veel servicedruk houden. De blokkering aan het net stond ook erg goed en dus was het voor VCH lastig scoren. Met een mooie serviceserie aan het eind van de set ging ook nu de winst naar Atalante (25-16).

De derde set kende Atalante een mindere start; niet gebruikelijk voor deze altijd lastige set. VCH nam een voorsprong door mooie klappen van hun middenaanvalster en een scherpe service van hun passer/loper. Atalante heeft echter al vaker bewezen over enorme veerkracht te kunnen beschikken. Een wissel binnen de Vinkeveense lijnen zorgde voor hernieuwd elan en scherpte. Wederom werd een groot verschil achter de servicelijn gemaakt. VCH bleef passend onder druk staan en Atalante daarentegen bleef de pass juist netjes brengen. Deze set was ook prooi voor de geel/groenen (25-17).

Alle speelsters kregen deze set speeltijd en dat zorgde ervoor dat er de vierde set in een compleet andere opstelling werd gestart. Door de koude handjes en het zoeken in de passing kwam Atalante op een ruime achterstand, maar de eerdergenoemde veerkracht werd deze set ook getoond. Dankzij het enthousiaste publiek en een juichend dames 2 langs de lijnen wist Atalante zich te herpakken en orde op zaken te stellen. De service ging weer lopen en de thuisploeg wist langszij te komen. Enorm gesteund door alle aanmoedigingen deed Atalante er nog een schepje bovenop en zo ging ook set vier met 25-20 naar Atalante.

Er was veel respect na de wedstrijd binnen en naar het team. Dit was een echte teamoverwinning. Iedereen participeerde in de winst; de speelsters binnen én buiten de lijnen, de coach en het publiek. Zonder elkaar was deze goede wedstrijd niet zo goed geweest.
Dankzij deze cleane overwinning herpakt Atalante de koppositie en loopt direct lekker uit op concurrent VCH D3. Met nog steeds een wedstrijd minder gespeeld is het gaatje nu vier punten. De komende wedstrijden gaat Atalante er alles aan doen deze voorsprong te behouden, maar liever nog uit te bouwen.

Bron: Nancy